Скоро виявилось, що місце для фортеці було обрано невдало. Річка Мокра Московка розлилася й затопила фортецю. Тому 23 травня 1771р. вище по Дніпру розпочалося будівництво нової Олександрівської фортеці, а на місці старої фортеці почалося формування Олександрівського форштадту (передмістя).
У 1778-83рр. Олександрівська фортеця була центром Олександрівського повіту Азовської губернії. З 1785р. форштадт було перетворено на посад, а 5 червня 1806р. Олександрівський посад отримав статус міста і став центром новоутвореного Олександрівського повіту Катеринославської губернії.
Наступний етап господарського освоєння та розвитку території сучасного Комунарського району пов'язаний з існуванням на ній поселення Шенвізе.
Колонія Шенвізе (у перекладі — «Прекрасний луг») була утворена у 1797р. 17-ма родинами менонітів фризького закону, які прибули із Пруссії між 1793 та 1796 роками. Це були досвідчені фермери, які привезли із собою робочих коней і велику домашню худобу, сільськогосподарський інвентар й у середньому по 350 карбованців на родину. На лівому березі ріки Мокрої Московки вони отримали 1 401 десятину землі, де займалися переважно землеробством і розведенням коней, овець та свиней. Пізніше вони зайнялись борошномельним виробництвом.
Розвитку Шенвізе як промислового центру сприяло будівництво Лозово-Севастопольської залізниці: у 1873р. було відкрито гілку Лозова-Олександрівськ, у 1874р. – Олександрівськ-Мелітополь, а у 1875р. – Мелітополь-Севастополь.
При будівництві залізниці було споруджено будинок вокзалу «Олександрівськ-Південний» та Південні залізничні майстерні (1876), що давали заробіток 700 робітникам. При станції виникло селище, що згодом одержало назву «Південне». Більшість його населення мала безпосереднє відношення до залізниці.
Наприкiнцi ХIХ ст. у Шенвiзе з’явилися заводи сiльскогосподарчого машинобудування, які поклали початок розвитку промисловостi. Вони належали iноземцям Копу, Леппу, Янцену, Рутбергу і випускали землеробські знаряддя та машини, нафтові двигуни, млині, силікатну цеглу тощо.
Слід зазначити, що кращі будинки Старого Олександрівська, зведені у 1910-х роках – Земська управа, Земська лікарня, міська електростанція, чоловіча гімназія, були вибудувані з силікатної цегли, зробленої заводом Рутберга.
З півдня до Шенвізе прилягали селища: Олексіївка, Новомиколаївка, Олександрівка та Канкринівка, розташовані між річкою Кушугумкою та гілкою залізниці, що вела на пристань. Більшу частину їх мешканців складали працівники заводів Шенвізе та залізниці.
Населення Шенвізе з роками збільшувалося, діти із заможних родин навчалися у гімназіях Олександрівська, користувалися послугами громадських і кредитних установ міста, але не несли при цьому міських повинностей. Тому у 1905р. міська влада порушила питання про включення цієї території до межі міста Олександрівська.
17 червня 1911р. на надзвичайному засіданні міської Думи було ухвалене рішення про приєднання колонії Шенвізе та селищ Олексіївка, Олександрівка, Но-вомиколаївка, Канкринівка та інших до міста Олександрівська. 12 липня 1911р. це рішення було височайше затверджене імператором Миколою II. На території, що була приєднана до міста, на той момент проживало 12 тисяч чоловік, у той час як населення Олександрівська становило 26 тисяч чоловік.
Після того як наприкінці 1920 року заводи Шенвізе були націоналізовані, вони отримали порядкові номери (№ 1 – завод Леппа та Вальмана, № 3 – Копа, № 12 – Борман, Шведе та Ко, № 13 – Копа та Гелькера). Першим з них відновив свою роботу завод сільськогосподарського машинобудування № 3. 18 березня 1921р., у день 50-річчя Паризької комуни, було випущено першу продукцію. На честь цього подвійного свята завод і отримав свою нову назву — «Комунар».
Найсильнішим імпульсом до розвитку міста Запоріжжя, у тому числі й території майбутнього Комунарського району, стало будівництво Дніпровської ГЕС (1927-32 рр.) та нових заводів, що мали використовувати енергію електростанції.
В цей же час розширюються і потужності заводу «Комунар». У 1930 році на «Комунарі» були випущені перші в СРСР комбайни (усього до війни завод випустив 96 тис. комбайнів).
Величезні масштаби промислового будівництва у Запоріжжі обумовили збільшення чисельності населення міста та розширення його території. Зокрема, до кінця 30-х років значно розширилась південна частина міста, на північ від неї з'явилося «Першотравневе селище».
Протягом 20-70-х років у майбутньому Комунарському районі реконструюються старі та стають до ладу нові підприємства, серед яких: підприємство «Радіоприлад», головне підприємство запорізького виробничого взуттєвого об'єднання, а також заводи: механічний (створений на базі колишніх Південних залізничних майстерень), дослідний дефектоскопії, ремонтно-механічний «Укрводрембуд», комбінат хлібопродуктів і рибокомбінат, фабрики хімчистки і фарбування одягу та індивідуального пошиття й ремонту взуття.
У листопаді 1958р. Рада Міністрів прийняла постанову про випуск у Запоріжжі мікролітражних легковиків. А у 1960р. перший ЗАЗ-965 випробовували особисто Микита Хрущов та Леонід Брежнєв, а за 5 років кількість «горбатих» «Запорожців» сягнула ста тисяч.
Наприкінці 60-х років територія майбутнього Комунарського району продовжувала активно освоюватися. У плануванні нового масиву на Космічному шосе втілювалися найпередовіші ідеї радянського містобудування. Район складався не із дрібних кварталів – розподіл, що став традиційним, – а з великих самостійних елементів: мікрорайонів. Кожний з них – це, по суті, окреме, автономне містечко з населенням у 6-12 тис. чоловік. Тут було все, що потрібно для життя: магазини, підприємства побутового обслуговування, культурні та освітні установи. І незабаром від бажаючих оселитися на «Космосі» (так у місті з дружньою фамільярністю «охрестили» новий масив) відбою не буде. Чисте повітря, тиша, зручні упоряджені будинки — все це притягувало запоріжців. Згодом Космiчний мікрорайон стане адміністративним центром майбутнього Комунарського району.
6 квітня 1977р. було прийнято рішення Верховноi Ради УРСР про створення Комунарського району м. Запоріжжя, а 25 квiтня 1977 року вiдбулася 1-а сесія Комунарськоi Ради народних депутатiв, яка поклала початок адміністративної самостійності району.
Сьогодні Комунарський район – молодий, красивий та перспективний район м. Запоріжжя, в якому проживають 138,3 тис. комунарівців.
Район має значний промисловий потенціал: на його території розташовано 19 базових підприємств, серед яких ЗАТ «Запорізький автомобілебудівний завод», СП УКП «Таврія-Магна», ДП «Радіоприлад», відкриті акціонерні товариства «Запорізький механічний завод», «Запорізький завод гумовотехнічних виробів», «Дослідно-експериментальний механічний завод», закриті акціонерні товариства «Запоріжжя-Млин», «Завод агротехнічних машин», виробниче підприємство «Неон» УТОГ та навчально-виробниче підприємство УТОС. А також велику кількість підприємств сфери торгівлі та послуг.
При цьому, Комунарський район – одна з найчистіших в екологічному плані частин міста завдяки 2241га зелених насаджень: 6 скверів, 5 куточків відпочинку, 6 зелених зон та Дитяча залізниця – центр навчання та відпочинку із живим куточком, зимовим садом, тераріумом та акваріумом, багатьма гуртками для дітей.
Комунарський район – це залізничні та автомобільні ворота міста. Сьогодні через залізничний вокзал «Запоріжжя-І», який почав працювати у 1873р. і є одним з найкрасивiших на Україні, протягом року обслуговуються понад 13 млн. пасажирів. Автовокзал забезпечує транспортний зв'язок із містами області та всієї України.
Комунарський район – центр медицини областi. Сьогоднi на територii району розташовано 13 медичних закладiв, з них 8 обласних: обласна клiнiчна лiкарня, обласний онкологiчний диспансер, обласна психiатрична лiкарня, обласний ендокринологiчний диспансер, обласний протитуберкульозний диспансер, обласний будинок дитини «Сонечко», обласний пансiонат, обласна лiкарня залізничників. Будинок дитини «Сонечко» розташовано в районi з 1980р. Тут живуть і виховуються малюки вiд народження до 7 рокiв, якi залишилися без батькiвськоi опiки, а також дiти-інвалiди.
Система освiти району починає вiдлiк своєi iсторiї з 1889р., коли в примiщеннi теперiшньоi загальноосвiтньої школи № 83 було вiдкрито залiзничне училище. Першими загальноосвiтнiми школами стали вечiрня № 20 у 1933р., школа № 14 у 1934р. та № 17 у 1936р., збудованi на селищi Пiвденному. Подальше активне будiвництво навчальних закладiв вiдбулось разом iз забудовою Космiчного мікрорайону, де першою новобудовою у 1963р. стала школа № 80. Протягом 20 рокiв було збудовано у мiкрорайонi ще 8 шкiл: №№ 88,7,23,90,84,8,6,38. В серединi 80-х рокiв починається забудова Пiвденного макрорайону. Життєво необхiдним для населення було вiдкриття у 1985р. школи № 97, потiм № 103, № 107, i у 1994р. – школи № 110.
Насьогоднi в районi дiють: Запорiзький iнститут iм. гетьмана Петра Сагайдачного, 2 медичних коледжа, 2 техучилища, 17 загальноосвiтнiх шкiл рiзних типiв, 22 дошкiльних навчальних заклади. Тенденцiї глобалiзацiї, необхiднiсть ствердження демократичних завоювань, збереження нацiонально-культурної iдентичностi та досягнення соцiальної стабiльностi спонукають освітян до пошуку генеральних напрямкiв розвитку освiти. Свiдченням тому є Нацiональна доктрина – стратегічний документ вiдтворення i нарощування iнтелектуального, духовного потенцiалу народу, виховання патрiота i громадянина.